Topic: Can one person read Friday sermon more than once?   (No-3862)

Q Respected Mufti, We live in New Zealand, due to coronavirus, the government has allowed up to 100 people to participate in Friday congregation at a time; our intent is to have separate congregation if there are more than 100 people. Mosques are too far away, And it is necessary to obey the government, as there is security outside the mosque and there is also surveillance from the cameras. In these circumstances Can one Imam read the Friday sermon for multiple congregations, while the other person leads the congregation? Also share a brief Friday sermon.

aIt should be clear that the person who reads Friday sermon should also lead the congregation prayers, this is the method prescribed by Sunnah, but prayer is considered acceptable even if a different person leads, therefore in the situation mentioned in question where the same person reads the sermons whereas different people lead the prayers, the congregation prayers will be considered as offered. However it is better that rather than one person reading the sermons again and again, another person reads a short sermon which is easy for everyone. That is, in the first sermon, recite tasbeeh and tahleel (سبحان اللہ والحمد للہ ولا الہ الاللہ واللہ اکبر) along with a verse of Quran and Durood. And in the second sermon a short supplication for muslim mem and women, for example " اللھم اغفر لی ولوالدی وللمومنین یوم یقوم الحساب " etc. can be made along with tasbeeh and tahleel. By doing this the jumma congregation will be considered as acceptable.

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
References :

الهداية: (باب صلاة الجمعة، 82/1، ط: دار احياء التراث العربي)
فإن اقتصر على ذكر الله جاز عند أبي حنيفة رحمه الله وقالا لا بد من ذكر طويل يسمى خطبة " لأن الخطبة هي الواجبة والتسبيحة أو التحميدة لا تسمى خطبة وقال الشافعي رحمه الله لا تجوز حتى يخطب خطبتين اعتبارا للمتعارف وله قوله تعالى: {فَاسَعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ} [الجمعة: 9] من غير فصل وعن عثمان رضي الله عنه أنه قال الحمد لله فأرتج عليه فنزل وصلى. "

الدر المختار مع رد المحتار: (باب باب الجمعة، 148/2، ط: دار الفكر)
(ويسن خطبتان) خفيفتان ۔۔۔(بجلسة بينهما) بقدر ثلاث آيات على المذهب وتاركها مسيء على الأصح كتركه قراءة قدر ثلاث آيات، ويجهر بالثانية لا كالأولى۔۔۔ الخ
(قوله: ويسن خطبتان) ۔۔۔ (قوله كتركه قراءة قدر ثلاث آيات) أي يكره الاقتصار في الخطبة على نحو تسبيحة وتهليلة مما لا يكون ذكرا طويلا قدر ثلاث آيات أو قدر التشهد الواجب وليس المراد أن ترك قراءة ثلاث آيات مكروه لأن المصرح به في الملتقى والمواهب ونور الإيضاح وغيرها أن من السنن قراءة آية، وقال في الإمداد وفي المحيط: يقرأ في الخطبة سورة من القرآن أو آية فالأخبار قد تواترت «أن النبي - صلى الله عليه وسلم - كان يقرأ القرآن في خطبته» لا تخلو عن سورة أو آية.

و فیہ ایضاً:(باب باب الجمعة، 151/2، ط: دار الفكر)
أنه لا يشترط اتحاد الإمام والخطيب.

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح: (باب الجمعة، ص: 513، ط: دار الكتب العلمية)
"وصح الاقتصار في الخطبة على" ذكر خالص لله تعالى "نحو تسبيحة أو تحميدة" أو تهليلة أو تكبيرة لكن "مع الكراهة" لترك السنة عند الإمام وقالا لا بد من ذكر طويل يسمى خطبة وأقله قدر التشهد إلى قوله عبده ورسوله حمد وصلاة ودعاء للمسلمين والتسبيحة ونحوها لا تسمى خطبة وله قوله تعالى: {فَاسَعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ} من غير فصل بين كونه ذكرا طويلا يسمى خطبة أو لا ولقضية عثمان رضي الله عنه لما قال الحمد لله فارتج عليه ثم نزل وصلى بهم ولم ينكر عليه أحد منهم فكان إجماعا منهم۔۔ الخ
"وصح الاقتصار في الخطبة الخ" بيان لركنها قوله: "لكن مع الكراهة" أي التنزيهية لقوله لترك السنة قوله:۔۔۔۔قوله: "فأرتج" بضم الهمزة وسكون الراء المهملة وكسر المثناة من فوق وبالجيم كاغلق مبنيا للمفعول وزنا ومعنى أي استغلق عليه الكلام فلم يقدر على إتمامها قوله: "وسنن الخطبة الخ" منها أن تكون خطبتان تشتمل كل منهما على حمد وتشهد وصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم والأولى على تلاوة آية وعلى وعظ والثانية على دعاء للمؤمنين والمؤمنات۔

Allah knows best
Darulifta Alikhlas,Karachi

Print Full Screen Views: 1038 Mar 21, 2020

Find here answers of your daily concerns or questions about daily life according to Islam and Sharia. This category covers your asking about the category of Eidain Prayers

Managed by: Hamariweb.com / Islamuna.com

Copyright © Al-Ikhalsonline 2024.