Topic: Difference Between Prophets, Messengers (rasool), and Paighambar (Apostles)    (No-15876)

Q What is the difference between a prophet, a messenger (rasool), and an Paighambar (apostle)?

a Both Ambya' (Prophets) and Rusul (Messengers) are chosen servants of Allah, who are sent by Allah Himself to guide and direct humanity. The difference between them is that a Rasool (Messenger) is given a new Shariah (set of laws). There are two cases for this:
1) The Shariah is completely new and has not been presented by any prophet before him.
2) The Shariah has already been revealed, but it is new to tbe people to whom the Rasool has been sent. For instance, Prophet Ismail (peace be upon him) was sent towards the people of Jurhum with the same Shariah that was given to his father, Prophet Ibrahim's Shariah (peace be upon him). However, this Shariah was new to the people of Jurhum because they were learning about it through Prophet Ismail (peace be upon him) for the first time.
On the other hand, every Prophet of Allah is a Nabi, regardless of whether he was given a new Shariah or he preached a Shariah that had already been revealed.
To summarise, every Rasool (Messenger) is a Nabi (Prophet), but every Nabi is not a Rasool.
Note: Paighambar (Apostle) is a word that can be used to refer to both a Nabi or a Rasool.

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:

مرقاة المفاتيح: (باب بدء الخلق و ذكر الأنبياء، الفصل الاول، 3669/1، ط: دار الفکر)
«وعن أبي ذر رضي الله عنه، قال: قلت: يا رسول الله أي الأنبياء كان أول؟ قال: " آدم ". قلت: يا رسول الله ونبي كان؟ قال: " نعم نبي مكلم ". قلت يا رسول الله كم المرسلون؟ قال: " ثلاثمائة وبضعة عشر جما غفيرا " وفي رواية أبي أمامة، قال أبو ذر: قلت يا رسول الله كم وفاء عدة الأنبياء قال: " مائة ألف وأربعة وعشرون ألفا، الرسل من ذلك ثلاثمائة وخمسة عشر جما غفيرا» ".
(قلت: يا رسول الله كم المرسلون) ؟ الكشاف، في قوله تعالى: {وما أرسلنا من قبلك من رسول ولا نبي} [الحج: 52] هذا دليل بين على تغاير الرسول والنبي، والفرق بينهما أن الرسول من الأنبياء من جمع إلى المعجزة الكتاب المنزل عليه، والنبي غير الرسول من لم ينزل عليه كتاب، وإنما أمر أن يدعو إلى شريعة من قبله اه. والمشهور في الفرق بينهما أن الرسول من أمر بالتبليغ، والنبي أعم والله تعالى أعلم.

و فیها ایضاً: (کتاب الإیمان، 58/1، ط: دار الفکر)
عن الإمام أحمد عن أبي أمامة قال أبو ذر: «قلت يا رسول الله كم وفاء عدة الأنبياء؟ قال: (مائة ألف وأربعة وعشرون ألفا الرسل من ذلك ثلاثمائة وخمسة عشر جما غفيرا» ) اه.
وهو ظاهر في التغاير، وعليه الجمهور في الفرق بينهما بأن النبي إنسان بعثه الله، ولو لم يؤمر بالتبليغ، والرسول من أمر به فكل رسول نبي، ولا عكس، فلعل وجه التخصيص أن الرسول هو المقصود بالذات في الإيمان من حيث أنه مبلغ، وأن الإيمان بالأنبياء إنما يعرف من جهة تبليغ الرسل، فإنه لا تبليغ للأنبياء، والله أعلم.

تفسیر العثمانی: (491/2)
''جس آدمی کواللہ کی طرف سے وحی آئے وہ ''نبی''ہے ،انبیاء میں سے جن کو خصوصی امتیازحاصل ہو، یعنی مکذبین کے مقابلہ پر جداگانہ امت کی طرف مبعوث ہوں یانئی کتاب اورمستقل شریعت رکھتے ہوں،وہ''رسول نبی''یانبی رسول''کہلاتے ہیں ۔شرعیات میں جزئی تصرف مثلاً کسی عام کی تخصیص یامطلق کی تقییدوغیرہ رسول کے ساتھ خاص نہیں ،عام انبیاء بھی کرسکتے ہیں ۔باقی غیرانبیاء پررسول یامرسل کااطلاق جیساکہ قرآن کے بعض مواضع میں پایاجاتاہے وہ اس معنی مصطلح کے اعتبارسے نہیں ۔وہاں دوسری حیثیات معتبرہیں۔

Allah the Almighty knows best.
Darul ifta Al-Ikhlas, Karachi.

Print Full Screen Views: 57 Apr 30, 2024

Find here answers of your daily concerns or questions about daily life according to Islam and Sharia. This category covers your asking about the category of Beliefs

Managed by: Hamariweb.com / Islamuna.com

Copyright © Al-Ikhalsonline 2024.