It is important to remember that duas for the deceased are made in the janazah prayer itself. It has been observed that some Imams ask attendees to stay after the janaza prayer to perform congregational dua. There is no evidence to suggest that the Prophet Muhammad (peace be upon him), his Sahabah, or the Salaf ever did this. Any act that cannot be traced back to the Prophet (peace be upon him) or his Sahabah and is being considered as part of the Deen, is rejected and should be abandoned.
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:
صحیح مسلم: (1343/3، ط: دار إحياء التراث العربي)
عن سعد بن إبراهيم، قال: سألت القاسم بن محمد، عن رجل له ثلاثة مساكن، فأوصى بثلث كل مسكن منها، قال: يجمع ذلك كله في مسكن واحد، ثم قال: أخبرتني عائشة، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد»
خلاصۃ الفتاویٰ: (225/1)
لایقوم بالدعاء بعد صلوۃ الجنازۃ… الی ولا یقوم بالدعاء فی قرائۃ القرآن لاجل المیت بعد صلوۃ الجنازۃ وقبلھا الخ۔
فتاویٰ سراجیہ: (ص: 23)
لیس فی صلوۃ الجنازۃ دعاء موقت اذا فرغ من الصلوۃ لایقوم بالدعاء۔
Allah the Almighty knows best.
Darul ifta Al-Ikhlas, Karachi.