If a husband tells his wife, "You are free from me," either in a state of anger or during a discussion about divorce, it constitutes a Talaq-e-Bain (irrevocable divorce), even if the husband did not have the intention to divorce his wife. However, if this phrase is said when the husband is not angry or discussing divorce, then a divorce will only occur if the husband intended it.
In the situation presented, since the husband uttered these words in a state of anger and during a discussion about divorce, it is considered a Talaq-e-Bain, regardless of the intention, and the Nikkah has ended. Because it is a Talaq-e-Bain, the husband does not have the right to revoke the divorce.
However, if both parties reconcile and decide to remarry either during the Iddah (waiting period) or after it, they can do so by conducting another Nikkah with a new Mahr (dowry), in the presence of two witnesses. After this second Nikkah, the husband only has the right to two more divorces, so they must exercise extreme caution in the future.
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:
الفتاویٰ الھندیۃ: (374/1، ط: دار الفکر)
"(الفصل الخامس في الكنايات) لا يقع بها الطلاق إلا بالنية أو بدلالة حال كذا في الجوهرة النيرة. ثم الكنايات ثلاثة أقسام (ما يصلح جوابا لا غير) أمرك بيدك، اختاري، اعتدي (وما يصلح جوابا وردا لا غير) اخرجي اذهبي اعزبي قومي تقنعي استتري تخمري (وما يصلح جوابا وشتما) خلية برية بتة بتلة بائن حرام والأحوال ثلاثة (حالة) الرضا (وحالة) مذاكرة الطلاق بأن تسأل هي طلاقها أو غيرها يسأل طلاقها (وحالة) الغضب ففي حالة الرضا لا يقع الطلاق في الألفاظ كلها إلا بالنية والقول قول الزوج في ترك النية مع اليمين وفي حالة مذاكرة الطلاق يقع الطلاق في سائر الأقسام قضاء إلا فيما يصلح جوابا وردا فإنه لا يجعل طلاقا كذا في الكافي وفي حالة الغضب يصدق في جميع ذلك لاحتمال الرد والسب إلا فيما يصلح للطلاق ولا يصلح للرد والشتم كقوله اعتدي واختاري وأمرك بيدك فإنه لا يصدق فيها كذا في الهداية".
و فیھا ایضاً: (348/1، ط: دار الفکر)
"(أما تفسيره) شرعا فهو رفع قيد النكاح حالا أو مآلا بلفظ مخصوص كذا في البحر الرائق
(وأما ركنه) فقوله: أنت طالق. ونحوه كذا في الكافي
(وأما شرطه) على الخصوص فشيئان (أحدهما) قيام القيد في المرأة نكاح أو عدة".
الھدایۃ: (257/2، ط: دار احیاء التراث العربی)
"وإذا كان الطلاق بائنا دون الثلاث فله أن يتزوجها في العدة وبعد انقضائها " لأن حل المحلية باق لأن زواله معلق بالطلقة الثالثة فينعدم قبله".
و فیھا ایضاً: (257/2، ط: دار احیاء التراث العربی)
"وإذا كان الطلاق بائنا دون الثلاث فله أن يتزوجها في العدة وبعد انقضائها " لأن حل المحلية باق لأن زواله معلق بالطلقة الثالثة فينعدم قبله".
Allah the Almighty knows best.
Darul Ifta Al-Ikhlas, Karachi.