Topic: Shaping Eyebrows that Extend Beyond their Natural Shape    (No-18141)

Q I have naturally thick eyebrows that extend beyond their natural shape in the upper and middle areas. I trim the tips of the hairs that go beyond their natural shape in these areas.
My husband dislikes my thick eyebrows and wants me to groom them. I am concerned about whether it is permissible for me to do so. Please give me a definitive answer that will give me peace of mind and prevent me from having to ask this question again.

a It is permissible for a woman to remove excessive or unusual facial hair if her husband disapproves of it. In fact, if done with the intention of beautifying oneself for one's husband, it is considered mustahabb.
Therefore, if the eyebrows spread excessively, it is permissible to trim them to their normal shape.
However, going to extremes in this matter is forbidden, as the Prophet (peace be upon him) has cursed women who unnecessarily thin their eyebrows. (Tirmizi, Hadith no: 2782)

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:

سنن الترمذي: (باب مَا جَاءَ فِي الْوَاصِلَةِ وَ الْمُسْتَوْصِلَةِ وَ الْوَاشِمَةِ وَ الْمُسْتَوْشِمَةِ، رقم الحديث: 2782)
حدثنا احمد بن منيع، حدثنا عبيدة بن حميد، عن منصور، عن إبراهيم، عن علقمة، عن عبد الله، ان النبي صلى الله عليه وسلم: " لعن الواشمات والمستوشمات، والمتنمصات، مبتغيات للحسن مغيرات خلق الله "، قال: هذا حديث حسن صحيح، وقد رواه شعبة، وغير واحد من الائمة، عن منصور.

سنن ابی داؤد: (رقم الحدیث: 4170، ط: المكتبة العصرية)
قال أبو داود: " وتفسير الواصلة التي ‏تصل الشعر بشعر النساء والمستوصلة المعمول بها ، والنامصة التي تنقش الحاجب حتى ترقه، ‏والمتنمصة المعمول بها.‏ والواشمة التي تجعل الخيلان (جمع خال) في وجهها بكحل أو مداد والمستوشمة المعمول بها.‏

فتح الباري لابن حجر: (377/10، ط: دار المعرفة)
"والمتنمصة التي تطلب النماص والنامصة التي تفعله ، والنماص: إزالة ‏شعر الوجه بالمنقاش، ويسمى المنقاش منماصاً لذلك، ويقال إن النماص يختص بإزالة شعر ‏الحاجبين لترقيقهما وتسويتهما".
ثم نقل تفسير أبي داود المتقدم للنماص.‏

رد المحتار: (373/6، ط: سعید)
"ذكره في الاختيار أيضا والمغرب: النمص: نتف الشعر ومنه المنماص، المنقاش، لعله محمول على ما إذا فعلته للأجانب، وإلا فلو كان في وجهها شعر ينفر زوجها عنها بسببه، ففي تحريم إزالته بعد، لأن الزينة للنساء مطلوبةللتحسين، إلا أن يحمل على ما لا ضرورة إليه لما في نتفه بالمنماص من الإيذاء ، وفي تبيين المحارم: إزالة الشعر من الوجه حرام إلا إذا نبت لامرأة لحية أو شوارب فلا تحرم إزالته بل تستحب".

و فيه أيضا: (288/5)
"ولا بأس بأخذ الحاجبين و شعر وجهه ما لم يشبه المخنث، تاتارخانية".

Allah the Almighty knows best.
Darul ifta Al-Ikhlas, Karachi.

Print Full Screen Views: 182 Jul 23, 2024

Find here answers of your daily concerns or questions about daily life according to Islam and Sharia. This category covers your asking about the category of Women's Issues

Managed by: Hamariweb.com / Islamuna.com

Copyright © Al-Ikhalsonline 2024.