Topic: Can Men Wear Red Clothes?   (No-8189)

Q Mufti Sahab! Can a man wear red clothes? If he cannot, what is the interpretation of the hadith in which Abu Darda (RA) says “Never did I see anyone more handsome than Allah's Messenger (SAW) in the red mantle” (Muslim: 2337) Please guide me.

a There are different opinions among scholars about men wearing plain red clothes. Some scholars consider it permissible for men. The Grand Mufti of India, Mufti Kifayatullah Sahab writes:
"Though the use of red clothes for men is debatable, many jurists consider it permissible. It is proven that the Prophet (PBUH) wore a red cloak. Some scholars suggest this might not have been plain red, it might have had red stripes instead. However, the hadith doesn't clarify this. In any case, wearing red is permissible for men." (Kifayat ul Mufti, Vol. 9, Pg. 166)
Other scholars believe wearing plain red clothes is Makruh Tanzeehi (disliked but not forbidden) for men.
Maulana Ashraf Ali Thanvi Sahab writes:
"Any color is permissible for women. For men, saffron and saffron-like colors are unanimously forbidden. There are different opinions on red: some say it's haram (forbidden), some say it's permissible (Mubah), some say it's recommended (Mustahab), and some say it's Makruh Tanzeehi. The most preferred opinion is Makruh Tanzeehi." (Amad ul Fatawa, Vol. 4, Pg. 125)
Mufti Rashid Ahmed Ludhyanvi Sahab writes:
"There are different opinions on red color (Ahmar Qani). There is even an opinion that says that red colour is recommended, but giving preference to the opinion of Makruh Tanzeehi is better." (Ahsan ul Fatawa, Vol. 8, Pg. 62)
In summary, according to the most preferred opinion, it's Makruh Tanzeehi for men to wear plain red clothes because women generally wear such colors, and men are discouraged from resembling women.
Regarding the hadith mentioning the Prophet (PBUH) wearing red clothes, it likely refers to Yemeni style clothing that had red stripes on it, not plain red clothing.
Thus, while it may not be advisable for men to wear plain red clothes, it cannot be considered haram either.

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:

عمدة القاري: (23/22، ط: دار احیاء التراث العربی)
السَّابِع تَخْصِيص الْمَنْع بِالثَّوْبِ الَّذِي يصْبغ كُله وَأما مَا فِيهِ لون آخر غير الْأَحْمَر من بَيَاض وَسَوَاد وَغَيرهمَا فَلَا وعَلى ذَلِك تحمل الْأَحَادِيث الْوَارِدَة فِي الْحلَّة الْحَمْرَاء فَإِن الْحلَل اليمانية غَالِبا تكون ذَات خطوط حمر وَغَيرهَا.

مرقاۃ المفاتیح: (240/2، ط: دار الفکر)
(حمراء) ، أي: فيها خطوط حمر، ولعلها كانت من البرود اليمانية، قال المظهر: «قد نهى رسول الله - صلى الله عليه وسلم - عن لبس المعصفر وكره لهم الحمرة في اللباس» ، وكان ذلك منصرفا إلى ما صبغ بعد النسج ذكره الطيبي، قال ابن الملك: قيل تأويله أنه لم تكن تلك الحلة حمراء جميعها، بل كان فيها خطوط حمر ; لأن الثوب الأحمر من غير أن يكون فيه لون أحمر مكروه للرجال، لما فيه من المشابهة بالنساء.

العرف الشذی: (212/1، ط: دار احیاء التراث العربی)
قوله: (حلة حمراء) الحلة الرداء والإزار من جنس واحد، وأما لبس الثوب الأحمر للرجال فصنف الشرنبلالي رسالة في هذا، وفيه تسعة أقوال، فقيل: إن الأحمر القاني يستحب لبسه، وقيل: إنه حرام، وأقول: إن المعصفر والمزعفر مكروه تحريماً، وأما الأحمر القاني فيكره تنزيهاً، وأما ما فيه خطوط حمراء فلبسه جائز، ويمكن لأحد ادعاء استحبابه، وأما الحلة الحمراء المذكورة في حديث الباب، فقال ابن القيم: إن فيها خطوطاً حمراء، والقرينة على هذا لفظ الجرة فإنها ذات جداول حمراء تجلب من اليمن، ولأن في سنن أبي داود: «أن عبد الله بن عمرو شهد النبي - صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - لابساً الثوب الأحمر القاني، فنهاه رسول الله - صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فأحرقه عبد الله» .
وقد ذكروا تحويل الوجه يمنة ويسرة في الإقامة أيضاً.

حاشیة الطحطاوی علی مراقی الفلاح: (ص: 529، ط: دار الکتب العلمیة)
قوله: "ويلبس أحسن ثيابه" أي أجملها جديدا كان أو غسيلا لأنه صلى الله عليه وسلم كان يلبس بردة حمراء في كل عيد وهذا يقتضي عدم الاختصاص بالأبيض والحلة الحمراء ثوبان من اليمين فيهما خطوط حمر وخضرلا أنها حمراء بحت نهر والبحت الخالص لأن الأحمر القانىء أي شديد الحمرة مكروه كذا في شرح السيد بزيادة.

البحر الرائق: (171/2، ط: دار الکتاب الاسلامی)
وظاهر كلامهم تقديم الأحسن من الثياب في الجمعة والعيدين، وإن لم يكن أبيض، والدليل دال عليه فقد روى البيهقي «أنه - عليه الصلاة والسلام - كان يلبس يوم العيد بردة حمراء» ، وفي فتح القدير واعلم أن الحلة الحمراء عبارة عن ثوبين من اليمن فيهما خطوط حمر وخضر لا أنها أحمر بحت فليكن محمل البردة أحدهما اه.
بدليل نهيه - عليه السلام - عن لبس الأحمر كما رواه أبو داود والقول مقدم على الفعل، والحاظر مقدم على المبيح لو تعارضا فكيف إذا لم يتعارضا بالحمل.

Allah the Almighty knows best.
Darul ifta Al-Ikhlas, Karachi.

Print Full Screen Views: 21 Aug 17, 2021

Find here answers of your daily concerns or questions about daily life according to Islam and Sharia. This category covers your asking about the category of Prohibited & Lawful Things

Managed by: Hamariweb.com / Islamuna.com

Copyright © Al-Ikhalsonline 2024.