In the scenario described, if you enter into a clear and formal sale agreement with the shopkeeper and are granted a specified period to make the payment, you become the owner of the purchased gold, and its price becomes a debt you owe. However, for this transaction to be permissible according to Shariah, it is necessary for you to take possession of the gold in the same meeting in which the contract is made. If you do not take immediate possession of the gold, and the meeting ends, the transaction becomes impermissible.
Furthermore, whether you are buying gold on credit with the intention of selling it or for personal use, the transaction must be conducted based on the market value of gold, and the payment period must be clearly stated. Otherwise, the transaction will not be considered correct.
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:
الفتاوى الهندية: (217/3، ط: دار الفكر)
ثم فرق بين بيع الدراهم بالدراهم والدنانير بالدنانير وبين بيع الفلوس بالدراهم أو بالدنانير حيث لم يشترط في بيع الفلوس بالدراهم أو بالدنانير قبض البدلين قبل الافتراق ويكتفى بقبض أحد البدلين كذا في المحيط.
فقه البیوع: (722/2، ط: مکتبة معارف القرآن)
أمّا إذا بیعت الفلوسُ باالدراهم، فیکفی قبضُ أحد البدلین في المجلس؛ لأنّه بیعٌ بخلاف الجنس، وبه صرّح الکاسانی في بیع الدرهم أو الدینار بالفلوس، فقال:"ولو لم یوجد القبض إلا من أحد الجانبین، دون الآخر، فافترقا، مضى العقد علی الصّحّة؛ لأن المقبوضَ صار دینا ًبالقبض، فکان إفتراقا عن عین بدین."
بحوث في قضايا فقهية معاصرة: (169/1، ط: مکتبة دار العلوم کراتشی)
ولما كانت عملات الدول أجناسا مختلفة جاز بيعها بالتفاضل بالإجماع.......
ولكن جواز النسيئة في تبادل العملات المختلفة يمكن أن يتخذ حيلة لأكل الربا فمثلا إذا أراد المقرض أن يطالب بعشر ربيات على المائة المقرضة فإنه يبيع مئة ربية نسيئة بمقدار من الدولارات التي تساوي مئة وعشر ربيات وسدا لهذا الباب فإنه ينبغي أن يقيد جواز النسيئة في بيع العملات أن يقع ذلك على سعر سوق السائد عند العقد۔
Allah the Almighty knows best.
Darul ifta Al-Ikhlas, Karachi.