The honorable Fuqaha have deemed it makrooh for a ghair mu'takif to eat inside a mosque due to the potential risk of compromising the cleanliness and consequently, the sanctity of the mosque. However, if someone has iftar at the mosque in order to avoid missing the congregational maghrib prayer, it is permissible, provided that they enter the mosque with the intention of i'tikaf and maintain the cleanliness of the mosque while eating.
That being said, " Determining the better approach in terms of reward is challenging because it varies depending on the circumstances and individuals involved. Nevertheless, under normal circumstances, having iftar at home would be more appropriate." (Translation of Najm ul Fatawa, Vol. 3, Page 296)
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:
مرقاۃ المفاتیح: (1385/4، ط: دار الفكر)
(وعن أنس قال: كان النبي - صلى الله عليه وسلم - يفطر) أي في صيامه (قبل أن يصلي) أي المغرب، وفيه إشارة إلى كمال المبالغة في استحباب تعجيل الفطر، وأما ما صح أن عمر وعثمان - رضي الله عنهما - كانا برمضان يصليان المغرب حين ينظران إلى الليل الأسود ثم يفطران بعد الصلاة فهو لبيان جواز التأخير لئلا يظن وجوب التعجيل، ويمكن أن يكون وجهه أنه - صلى الله عليه وسلم - كان يفطر في بيته ثم يخرج إلى صلاة المغرب، وأنهما كانا في المسجد ولم يكن عندهما تمر ولا ماء، أو كانا غير معتكفين، ورأيا الأكل والشرب لغير المعتكف مكروهين، لكن إطلاق الأحاديث ظاهر في استثناء حال الإفطار، والله أعلم
رد المحتار: (448/2، ط: دار الفکر)
واعلم: أنه كما لا يكره الأكل ونحوه في الاعتكاف الواجب فكذلك في التطوع كما في كراهية جامع الفتاوى ونصه يكره النوم والأكل في المسجد لغير المعتكف وإذا أراد ذلك ينبغي أن ينوي الاعتكاف فيدخل فيذكر الله تعالى بقدر ما نوى أو يصلي ثم يفعل ما شاء اه.
الھندیۃ: (321/5، ط: دار الفکر)
ويكره النوم والأكل فيه لغير المعتكف، وإذا أراد أن يفعل ذلك ينبغي أن ينوي الاعتكاف فيدخل فيه ويذكر الله تعالى بقدر ما نوى أو يصلي ثم يفعل ما شاء، كذا في السراجية.
Allah the Almighty knows best.
Darul ifta Al-Ikhlas, Karachi.