According to authentic ahadith, the Holy Prophet (SAW) used to recite two duas for iftar:
1) اللَهُمَّ لك صُمْتُ، وعلى رِزْقِكَ أفْطَرْتُ
(Abu Dawood, Babul Qaul ind al Iftar, Hadith No. 2360)
This dua is to be recited before iftar even though the past tense has been used in this dua. The use of the past tense in duas and other situations is part of the Arabic language convention.
2) ذَهَبَ الظَّمَأُ، وَابْتَلَّتِ الْعُرُوقُ، وَثَبَتَ الْأَجْرُ إِنْ شَاءَ اللہ
(Abu Dawood, Babul Qaul ind al Iftar, Hadith No. 2360)
This dua is to be recited after iftar.
Note: It has become very common for people to recite
اللهم لك صمت وبك آمنت وعليك توكلت وعلى رزقك أفطرت
This version of the dua cannot be found in the hadith, therefore, the version that has been narrated in the hadith (اللَهُمَّ لك صُمْتُ، وعلى رِزْقِكَ أفْطَرْتُ) should be recited.
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:
مرقاة المفاتيح: (426/4، ط: دار الکتب العلمیة)
اما ما اشتھر علی الالسنة ’’اللهم لك صمت وبك آمنت وعليك توكلت وعلى رزقك أفطرت‘‘ فزیادة و بک امنت لا اصل لہ و ان کان معناہ صحیحا و کذا زیادة و علیک توکلت و لصوم غد نویت۔
بذل المجھود: (499/8، ط: مرکز الشیخ ابی الحسن الندوی)
قال ابن عمر (کان النبی ﷺ اذا افطر قال) بعد الافطار: ذھب الظماء )بفتحتین بلا مد، العطش (وابتلت العروق و ثبت الاجر ان شاء اللہ)… عن معاذ بن زھرة الضبی ، التابعی، ارسل عن النبیﷺ فی القول عند الافطار ولکن وقع عند ابی داؤد فی السنن و فی المراسیل عن معاذ بن زھرة انہ بلغہ ان النبی ﷺ ذکرہ ابن حبان فی الثقات (انہ بلغہ ان النبی ﷺ کان اذا افطر قال)ای دعا: “اللَهُمَّ لك صُمْتُ، وعلى رِزْقِكَ أفْطَرْتُ”۔
قاموس الفقہ: (296/4، ط: زمزم ببلشرز)
Allah the Almighty knows best.
Darul ifta Al-Ikhlas, Karachi.