Many practices invalidate one's fast. Some of them are listed below:
1) Administering medicine through the ears or nose
2) Vomiting intentionally (such that the amount of vomit fills the mouth)
3) if water enters the throat while rinsing the mouth
4) Ejaculation as a result of touching a woman sensually
5) swallowing something that is not normally eaten, such as wood, iron, or raw grains
6) Intentionally inhaling incense (bakhour) or oud through the nose or throat
7) Forgetting one's Fast and eating or drinking, then eating and drinking intentionally again thinking that eating for the first time had already invalidated the fast
8) Eating and drinking after subah sadiq (break of dawn) thinking that there is still time
9) Thinking that the sun has set and eating or drinking even though the sun had not set
Note: All of these actions invalidate the fast and became it obligatory to perform Qaza for that day's Fast, the kaffarah does not become obligatory.
Intentionally having sexual intercourse with one's spouse or intentionally eating or drinking invalidates the fast and makes it obligatory to perform Qaza and Kaffarah as well
Kaffarah has 3 forms; freeing a slave, fasting for 60 days consecutively (if even a single day is missed, one must start counting from the beginning again) and if a person doesn't possess the strength to fast for such an extensive period, the last option is to feed 60 masakeen twice such that their hunger is satisfied. These days slaves are hard to come by, therefore the last two options are the only one's applicable.
The practices that do not invalidate the fast but are makrooh are as follows:
1) Chewing something without a valid excuse and then spitting it out
2) spitting after tasting something for salt
3) Using toothpaste
4) cleaning the teeth with coal
5)Remaining in the state of janabah throughout the day
6) Gossiping, backbiting or talking ill of someone behind their back is always prohibited, doing this while fasting increases the sin
7) Arguing, fighting, or using foul language both towards a person or an inanimate object
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:
الھندیة: (200/1، ط: دار الفکر)
(الباب الثالث فيما يكره للصائم، وما لا يكره) . يكره مضغ العلك للصائم كذا في فتاوى قاضي خان.
وتكره له المبالغة في الاستنجاء كذا في السراج الوهاج. وكذا المبالغة في المضمضة والاستنشاق قال شمس الأئمة الحلواني: وتفسير ذلك أن يكثر إمساك الماء في فمه ويملأ لا أن يغرغر (1) كذا في المحيط، ولو فسا الصائم أو ضرط في الماء لا يفسد الصوم ويكره له ذلك هكذا في معراج الدراية....
ولا بأس بالحجامة إن أمن على نفسه الضعف أما إذا خاف فإنه يكره وينبغي له أن يؤخر إلى وقت الغروب وذكر شيخ الإسلام شرط الكراهة ضعف يحتاج فيه إلى الفطر، والفصد نظير الحجامة هكذا في المحيط. ولا بأس بالقبلة إذا أمن على نفسه من الجماع والإنزال ويكره إن لم يأمن والمس في جميع ذلك كالقبلة كذا في التبيين.
وأما القبلة الفاحشة، وهي أن يمص شفتيها فتكره على الإطلاق، والجماع فيما دون الفرج والمباشرة كالقبلة في ظاهر الرواية. قيل إن المباشرة الفاحشة تكره، وإن أمن هو الصحيح كذا في السراج الوهاج. والمباشرة الفاحشة أن يتعانقا، وهما متجردان ويمس فرجه فرجها، وهو مكروه بلا خلاف هكذا في المحيط. ولا بأس بالمعانقة إذا لم يأمن على نفسه أو كان شيخا كبيرا هكذا في السراج الوهاج.
و فیھا ایضا: (203/1، ط: دار الفکر)
(الباب الرابع فيما يفسد، وما لا يفسد) . والمفسد على نوعين (النوع الأول ما يوجب القضاء دون الكفارة) . إذا أكل الصائم أو شرب أو جامع ناسيا لم يفطر، ولا فرق بين الفرض والنفل كذا في الهداية...
وإن تمضمض أو استنشق فدخل الماء جوفه إن كان ذاكرا لصومه فسد صومه وعليه القضاء، وإن لم يكن ذاكرا لا يفسد صومه كذا في الخلاصة وعليه الاعتماد.
ولو رمى رجل إلى صائم شيئا فدخل حلقه فسد صومه؛ لأنه بمنزلة المخطئ، وكذا إذا اغتسل فدخل الماء حلقه كذا في السراج الوهاج.
النائم إذا شرب فسد صومه، وليس هو كالناسي؛ لأن النائم أو ذاهب العقل إذا ذبح لم تؤكل ذبيحته وتؤكل ذبيحة من نسي، كذا في فتاوى قاضي خان.
وإذا ابتلع ما لا يتغذى به، ولا يتداوى به عادة كالحجر والتراب لا يوجب الكفارة كذا في التبيين، ولو ابتلع حصاة أو نواة أو حجرا أو مدرا أو قطنا أو حشيشا أو كاغدة فعليه القضاء، ولا كفارة كذا في الخلاصة.
Allah the Almighty knows best
Issued by Darul ifta Al-Ikhlas, Karachi