It is important to understand that there are two types of mahr: mahr mu'ajjal (immediate mahr) (معجّل) and mahr muajjal (deferred mahr) (مؤجّل).
Definition of Mahr Mu'ajjal (معجّل):
It is wajib to pay Mahr Mu'ajjal (معجّل) immediately after Nikkah.
Ruling on Mahr Mu'ajjal (معجّل):
The wife has the full right to demand this mahr immediately after the Nikkah.
Definition of Mahr Muajjal (مؤجّل):
It is not wajib to pay Mahr Muajjal (مؤجّل) immediately after Nikkah. Instead, a specific period can be set for its payment, whether that period is near or far, or no specific period is set at all.
Ruling on Mahr Muajjal (مؤجّل):
The wife does not have the right to demand this mahr before the specified time arrives.
It is important to note that the determination of whether the mahr is Mu'ajjal (معجّل) or Muajjal (مؤجّل) depends on the mutual consent of the spouses. It is permissible for the entire mahr to be Mu'ajjal (معجّل), the entire mahr to be Muajjal (مؤجّل), or for part of the mahr to be Mu'ajjal (معجّل) and part to be Muajjal (مؤجّل). All these scenarios are valid.
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:
الموسوعة الفقہیۃ الکویتیة: (318/49، ط: دار السلاسل)
المھر فی اللغۃ: صداق المراۃ؛ وھو ما یدفعہ الزوج الی زوجتہ بعقد الزواج والجمع مھور و مھورۃ۔
الفتاوی الھندیة: (318/1، ط: دار الفکر)
وإن بينوا قدر المعجل يعجل ذلك، وإن لم يبينوا شيئاً ينظر إلى المرأة وإلى المهر المذكور في العقد أنه كم يكون المعجل لمثل هذه المرأة من مثل هذا المهر فيجعل ذلك معجلاً ولايقدر بالربع ولا بالخمس وإنما ينظر إلى المتعارف، وإن شرطوا في العقد تعجيل كل المهر يجعل الكل معجلاً ويترك العرف، كذا في فتاوى قاضي خان ... ولو قال: نصفه معجل ونصفه مؤجل كما جرت العادة في ديارنا ولم يذكر الوقت للمؤجل اختلف المشايخ فيه قال بعضهم: لايجوز الأجل ويجب حالاً، وقال بعضهم: يجوز ويقع ذلك على وقت وقوع الفرقة بالموت أو بالطلاق، وروى عن أبي يوسف - رحمه الله تعالى - ما يؤيد هذا القول، كذا في البدائع.۔۔۔۔لا خلاف لأحد أن تأجيل المهر إلى غاية معلومة نحو شهر أو سنة صحيح، وإن كان لا إلى غاية معلومة فقد اختلف المشايخ فيه، قال بعضهم: يصح وهو الصحيح وهذا؛ لأن الغاية معلومة في نفسها وهو الطلاق أو الموت ألا يرى أن تأجيل البعض صحيح، وإن لم ينصا على غاية معلومة، كذا في المحيط. وبالطلاق الرجعي يتعجل المؤجل ولو راجعها لايتأجل، كذا أفتى الإمام الأستاذ، كذا في الخلاصة
Allah the Almighty knows best.
Darul Ifta Al-Ikhlas, Karachi.