Topic: Does COVID-19 diagnostic test nullify fast?   (No-4161)

Q Does COVID-19 diagnostic test nullify fast?
The procedure of this test is: that sterile cotton-tipped swab is gently passed through a nostril and into the nasopharynx. This is the part of the pharynx that covers the roof of the mouth. The swab is quickly rotated and removed.
Another test which is called Oropharyngeal swab test is also carried out with cotton-tipped swab. The stick is passed through the mouth till it touches oropharynx , then the swab is quickly rotated and removed.

aThere are two procedures to administer the COVID-19 diagnostic test:
1. The first procedure is to pass a sterile, cotton-tipped swab through the nostril and into the nasopharynx. This is part of the pharynx that covers the roof of the mouth. The swab is quickly rotated and removed.
2. The second procedure is called an oropharyngeal swab test, which is also administered with a cotton-tipped swab. The swab is passed through the mouth until it touches the oropharynx. It is then quickly rotated and removed.
Islamic Jurists explicitly mention the standard of nullification of a fast as thus:
If something is taken intentionally during a fast from the deemed passageways (Manfaz e Motabar) such as the nose and mouth, and remains in the deemed cavities (Jauf e Motabar) such as the stomach, the fast would be considered null and void.
In the case of both the aforementioned tests, a swab stick is passed all the way through the oral and nasal passageways until it reaches the oropharynx and nasopharynx and is then withdrawn safely and completely after a few seconds. Therefore, both of the COVID-19 diagnostic tests do not nullify the fast when administered correctly. However, in the event that the test goes wrong and the cotton swab or a piece of cotton fall into the deemed cavity (in this case the stomach), the fast will be considered null and void. Hence, the fast will need to be kept again (qaḍāʾ) without penance (kaffārah) because the cotton ball does not categorize under “nutrition or medicine”.

..........................
References:

رد المحتار: (149/1)
والحاصل أن الصوم يبطل بالدخول، والوضوء بالخروج، فإذا أدخل عودا جافا ولم يغيبه لا يفسد الصوم لأنه ليس بداخل من كل وجه ومثله الأصبع، وإن غيب العود فسد لتحقق الدخول، وكذا لو كان هو أو الأصبع مبتلا لاستقرار البلة في الجوف، وإذا أخرج العود بعدما غاب فسد وضوءه مطلقا؛ وإن لم يغب، فإن عليه بلة أو فيه رائحة فسد الوضوء، وإلا فلا۔

البحر الرائق: (300/2، ط: دار الکتاب الاسلامی)
ولو شد الطعام بخيط وأرسله في حلقه وطرف الخيط في يده لا يفسد الصوم إلا إذا انفصل، وذكر الولوالجي أن الصائم إذا استقصى في الاستنجاء حتى بلغ مبلغ المحقنة فهذا أقل ما يكون، ولو كان يفسد صومه، والاستقصاء لا يفعل؛ لأنه يورث داء عظيما، وفي الظهيرية ولو أدخل خشبة أو نحوها وطرفا منها بيده لم يفسد صومه قال في البدائع: وهذا يدل على أن استقرار الداخل في الجوف شرط لفساد الصوم، وكذا لو أدخل أصبعه في استه أو أدخلت المرأة في فرجها هو المختار إلا إذا كانت الأصبع مبتلة بالماء أو الدهن فحينئذ يفسد لوصول الماء أو الدهن وقيل إن المرأة إذا حشت الفرج الداخل فسد صومها والصائم إذا أصابه سهم وخرج من الجانب الآخر لم يفسد صومه ولو بقي النصل في جوفه يفسد صومه اه

بدائع الصنائع: (93/2، ط: دار الکتب العلمیة)
وكذا روي عن محمد في الصائم إذا أدخل خشبة في المقعدة؟ إنه لا يفسد صومه إلا إذا غاب طرف الخشبة وهذا يدل على أن استقرار الداخل في الجوف شرط فساد الصوم۔

ضابط المفطرات: (ص: 216)
استقرار الواصل في الجوف وغيبوبته فيه شرط للفطر بالاتفاق فيما بينهم۔

المبسوط للسرخسي: (100/3، ط: دار المعرفة)
(قال): وإذا أكل الصائم الطين، أو الجص، أو الحصاة متعمدا فعليه القضاء ولا كفارة عليه وقد بينا هذا ومراده طين الأرض فأما إذا أكل الطين الأرمني تلزمه الكفارة۔

ALLAH Almighty knows best
DARULIFTA AL-IKHLAS, Karachi

Print Full Screen Views: 1499 Apr 28, 2020

Find here answers of your daily concerns or questions about daily life according to Islam and Sharia. This category covers your asking about the category of Sawm (Fasting)

Managed by: Hamariweb.com / Islamuna.com

Copyright © Al-Ikhalsonline 2024.