Topic: Order to deduct full day's salary in case of three late arrivals   (No-104723)

Q Respected Mufti, If the government has a law that a person who arrives three days late will lose one day's salary, can we follow this law in our office?

aIt should be noted that in case of three late arrivals, the salary can be deducted only for the amount of time the employee was late, not more than that, deducting the entire day's salary is a financial penalty, which is not permissible according to Shariah, therefore, Even if it is not forbidden to deduct one day's salary in the law of government, it is not permissible to do so, as it is forbidden by the Shari'ah, and it must be avoided.

If employees are not becoming punctual despite deductions due to late arrivals, other legitimate measures may be taken to make them punctual, such as setting punctuality allowance for employees. It is possible that an employee who arrives on time for a whole month will be given an allowance of Rs. 1000 and a person who arrives three days late will not get this allowance. Since this allowance will be in addition to the salary, which was not the right of the employee, but is a grant or favor from the organization, and the person has the option to make the grant dependent on a condition. Therefore, in case of three late arrivals, it will be permissible to confiscate the entire allowance.

Similarly, any other legitimate measure can be taken to the employees punctual

ALLAH Almighty knows best.
DARULIFTA AL-IKHLAS, Karachi.
(For more Questions visit https://Alikhlasonline.com)

وفی المحيط البرهاني:
وفيه أيضاً: آجر حمّاماً سنة ببدل معلوم على أن يحط عنه أجر شهرين للتعطيل، فالإجارة فاسدة؛ لأن هذا شرط بغير مقتضى العقد؛ لأن مقتضاه لا يلزمه أجرة أيام التعطيل شهراً كان أو أكثر أو أقل فتحكمه بحط أجرة شهرين يخالف مقتضى العقد، حتى لو قال: على أن مقدار ما كان معطلاً فلا أجر عليه فيه يجوز لك، هذا يوافق مقتضى العقد ويقرره. وهو نظير ما قال في «الجامع الصغير» إذا اشترى زيتاً على أن يحط عنه لأجل الرق خمسون رطلاً لا يجوز، ولو قال على أن يحط مقدار وزن الرق جاز.
(ج7، ص743)

وفی مجلة الاحکام العدلیة:
الاجیر الخاص یستحق الاجرة اذا کان فی مدة الاجارة حاضرا للعمل ولا یشترط عملہ بالفعل، ولکن لیس لہ یمتنع من العمل واذا امتنع فلا یستحق الاجرة۔

وفی اعلاء السنن:
التعزیر بالمال جائز عند أبی یوسف، وعندہما وعند الأئمۃ الثلاثۃ لایجوز، وترکہ الجمہور للقرآن والسنۃ : وأما القرآن فقولہ تعالی :{فاعتدوا علیہ بمثل ما اعتدی علیکم} ۔ وأما السنۃ فإنہ علیہ السلام قضی بالضمان بالمثل ولأنہ خبر یدفعہ الأصول فقد أجمع العلماء علی أن من استہلک شیئاً لم یغرم إلا مثلہ أو قیمتہ ۔
(ج11، ص733، باب التعزیر بالمال،ط۔ بیروت)

Allah knows best
Darulifta Al Ikhlas, Karachi
(For more questions and answers please visit the below link)
http://alikhlasonline.com

Find here answers of your daily concerns or questions about daily life according to Islam and Sharia. This category covers your asking about the category of Employee & Employment

28 Nov 2020
11 Rabi Al-Akhar 1442

Copyright © AlIkhalsonline 2020. All right reserved.

Managed by: Hamariweb.com / Islamuna.com