سوال:
ہمارے امام صاحب جمعہ کے بیان میں کہہ رہے تھے کہ جب مسلمان قبرستان جائے تو وہاں جا کر "السلام علیکم یا اہل القبور" کہے، پوچھنا یہ تھا کہ لفظ "یا" حاضر کیلئے استعمال ہوتا ہے، جبکہ وہاں کوئی حاضر نہیں ہوتا، اس کا کیا مطلب ہے؟
جواب: حدیث شریف میں آتا ہے کہ "جب آدمی اپنے کسی جاننے والے کی قبر سے گذرتا ہے اور اسے سلام کرتا ہے تو وہ اس کے سلام کا جواب دے دیتا ہے اور اسے پہچان لیتا ہے، اور جب آدمی کسی ایسے شخص کی قبر سے گزرتے ہوئے سلام کرتا ہے جسے وہ جانتا نہیں (تب بھی) وہ (صاحب قبر) اس کے سلام کا جواب دیتا ہے"۔ (شعب الإيمان، حدیث نمبر: 8857)
اس جیسی دیگر احادیث مبارکہ سے معلوم ہوتا ہے کہ مردے سلام کا جواب دیتے ہیں، اگرچہ ہم ان کا جواب سن نہیں سکتے، نبی کریم ﷺ "«السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ القُبُورِ، يَغْفِرُ اللَّهُ لَنَا وَلَكُمْ، أَنْتُمْ سَلَفُنَا، وَنَحْنُ بِالأَثَرِ» وغیرہ کے الفاظ سے مردوں کو سلام فرمایا کرتے تھے اور یہی حکم ہمارے لیے بھی ہے۔
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:
سنن الترمذي: (رقم الحديث: 1053)
عن ابن عباس قال: مر رسول الله صلى الله عليه وسلم بقبور المدينة فأقبل عليهم بوجهه، فقال: «السلام عليكم يا أهل القبور، يغفر الله لنا ولكم، أنتم سلفنا، ونحن بالأثر».
شعب الإيمان للبيهقي: (رقم الحدیث: 8857)
عن أبي هريرة قال إذا مر الرجل بقبر يعرفه فسلم عليه رد عليه السلام وعرفه وإذا مر بقبر لا يعرفه فسلم عليه رد عليه السلام.
مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح: (1259/4، ط: دار الفكر)
قال السيوطي: وأخرج العقيلي عن أبي هريرة قال: «قال أبو رزين: يا رسول الله، إن طريقي على الموتى، فهل من كلام أتكلم به إذا مررت عليهم، قال: قل: " السلام عليكم يا أهل القبور من المسلمين والمؤمنين، أنتم لنا سلف ونحن لكم تبع، وإنا إن شاء الله بكم لاحقون "، قال أبو رزين: يسمعون؟ قال: " يسمعون، ولكن لا يستطيعون أن يجيبوا "، قال: " يا أبا رزين، ألا ترضى أن يرد عليك بعددهم من الملائكة» " اه وقوله " لا يستطيعون أن يجيبوا " أي جوابا يسمعه الحي، وإلا فهم يردون حيث لا تسمع، وأخرج ابن عبد البر في الاستذكار والتمهيد عن ابن عباس - رضي الله عنهما - قال: قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -: " «ما من أحد يمر بقبر أخيه المؤمن كان يعرفه في الدنيا فيسلم عليه إلا عرفه ورد عليه السلام» "، صححه عبد الحق، وأخرج ابن أبي الدنيا والبيهقي في الشعب عن أبي هريرة قال: «إذا مر الرجل بقبر يعرفه فسلم عليه رد عليه السلام وعرفه، وإذا مر بقبر لا يعرفه فسلم عليه رد عليه السلام، أي ولم يعرفه» .
واللہ تعالٰی اعلم بالصواب
دارالافتاء الاخلاص،کراچی