سوال:
حضرت ! وه اسمائے حسنیٰ جن سے پہلے عبد لگانا ضروری ہے اور وہ جن سے پہلے ضروری نہيں ہے، ان کی فہرست بتاديں۔
جواب: حضرت ابوہریرہؓ سے روایت ہے کہ نبی اکرم ﷺ نے فرمایا: "قیامت کے دن اللہ کے نزدیک سب سے بدتر نام اس شخص کا ہو گا، جس کا نام مَلِکُ الاَملَاک ہو گا"، سفیان کہتے ہیں: "ملک الاملاک" کا مطلب ہے: بادشاہوں کا بادشاہ۔ (سنن ترمذی، حدیث نمبر: 2837)
حضرت ابو سعید خدریؓ سے روایت ہے کہ رسول اللہ ﷺ نے ایک طویل حدیث میں فرمایا: "اور اپنے بیٹوں اور بھائیوں کے نام حَکَم نہ رکھو اور نہ ابو الحَکَم رکھو، کیونکہ اللہ ہی حَکَم ہیں"۔ (المعجم الوسیط للطبرانی، حدیث نمبر: 4852)
ان احادیث مبارکہ سے معلوم ہوا کہ جو نام اللہ جل شانہ ہی کے لیے خاص اور اسی کے شایانِ شان ہیں، ایسے نام بغیر لفظ "عبد" کی اضافت کے بندوں کے لیے استعمال کرنا جائز نہیں ہے، جیسے: الأحد، الصمد، الخالق، الرازق، الجبّار، المتكبّر، الأوّل، الآخر، الباطن، علّام الغيوب وغیرہ۔
البتہ اللہ تعالیٰ کے وہ صفاتی نام جو اللہ تعالیٰ کے ساتھ خاص نہیں ہیں، بلکہ اللہ تعالیٰ کے علاوہ ان کا اطلاق بندوں پر بھی کرنا درست ہو، جیسے: رحیم وغیرہ، ان ناموں کا اطلاق بندوں کے لیے بغیر لفظ "عبد" کے جائز ہے، بشرطیکہ جس معنوی حیثیت سے اللہ تعالی کے لیے اس کا استعمال و اطلاق ہوتا ہے، اس معنوی حیثیت سے بندہ کے لیے نہ کیا جائے، تاہم ایسے ناموں کا اطلاق بھی بغیر لفظ "عبد" کے اضافت کے کراہت سے خالی نہیں ہے۔
چنانچہ حضرت مفتی رشید احمد لدھیانوی صاحب رحمہ اللہ لکھتے ہیں: "چونکہ ایسے اسماء میں مضاف محذوف معنوی ہوتا ہے، اس لیے جائز تو ہے، مگر کراہت سے خالی نہیں، بالخصوص ان اسماء میں جو صرف ذات باری تعالی کے ساتھ مختص ہیں جیسے غفّار، رحمن وغیرہ، ان میں حذف مضاف زیادہ قبیح ہے۔" (احسن الفتاوی، 176/8، ط: سعید)
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:
المعجم الأوسط للطبراني: (رقم الحدیث: 4852، ط: دار الحرمين)
٤٨٥٢ - حدثنا عبد الوارث بن إبراهيم قال: نا محمد بن جامع قال: نا محمد بن عثمان القرشي قال: نا سليمان بن أبي داود، عن عطاء، عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «لا تمدوا طنبا لبدو، فإن في البدو الجفاء، ويد الله على الجماعة، ولا يبالي الله شذوذ من شذ، ولا يركب الدابة فوق اثنين، ولا تضربوا وجوه الدواب، فإن كل شيء يسبح بحمده، ولا تسموا أبناءكم وإخوانكم: الحكم، ولا أبا الحكم، فإن الله هو الحكم» لا يروى هذان الحديثان عن أبي سعيد إلا بهذا الإسناد، تفرد بهما: محمد بن جامع "
تحفة المودود بأحكام المولود، لابن القیم: (ص: 182، ط: عطاءات العلم)
ومما يمنع تسمية الإنسان به: أسماء الرب تبارك وتعالى فلا يجوز التسمية بالأحد ولا بالصمد، ولا بالخالق ولا بالرازق، وكذلك سائر الأسماء المختصة بالرب تبارك وتعالى. ولا تجوز تسمية الملوك بالقاهر والظاهر، كما لا يجوز تسميتهم بالجبار والمتكبر، والأول والآخر، والباطن، وعلام الغيوب..... وأما الأسماء التي تطلق عليه وعلى غيره: كالسميع، والبصير، والرؤوف، والرحيم، فيجوز أن يخبر بمعانيها عن المخلوق، ولا يجوز أن يتسمى بها على الإطلاق بحيث يطلق عليه كما يطلق على الرب تعالى.
الموسوعة الفقهية الكويتية: (335/11، ط: دارالسلاسل - الكويت)
تحرم التسمية بكل اسم خاص بالله سبحانه وتعالى، كالخالق والقدوس، أو بما لا يليق إلا به سبحانه وتعالى كملك الملوك وسلطان السلاطين وحاكم الحكام، وهذا كله محل اتفاق بين الفقهاء.
وأورد ابن القيم فيما هو خاص بالله تعالى: الأحد، والصمد، والخالق، والرازق، والجبار، والمتكبر، والأول، والآخر، والباطن، وعلام الغيوب. ومما يدل على حرمة التسمية بالأسماء الخاصة به سبحانه وتعالى كملك الملوك مثلا: ما أخرجه البخاري ومسلم عن أبي هريرة رضي الله عنه - ولفظه في البخاري - قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أخنى الأسماء يوم القيامة عند الله رجل تسمى ملك الأملاك ولفظه في صحيح مسلم أغيظ رجل على الله يوم القيامة، أخبثه وأغيظه عليه: رجل كان يسمى ملك الأملاك، لا ملك إلا الله ... وأما التسمية بالأسماء المشتركة التي تطلق عليه سبحانه وتعالى وعلى غيره فيجوز التسمي بها كعلي ورشيد وبديع.
قال ابن عابدين: وظاهره الجواز ولو معرفا بأل. قال الحصكفي: ويراد في حقنا غير ما يراد في حق الله تعالى.
واللہ تعالیٰ اعلم بالصواب
دارالافتاء الاخلاص،کراچی