Topic: The meaning of Sawm-ul-Wisal   (No-14511)

Q What is the meaning of “Sawm-ul-Wisal”?

a"Sawm ul-Wisal" refers to a type of fast in which a person fasts for two or three consecutive days without eating or drinking anything. This type of fast was observed by the Prophet Muhammad (peace be upon him), and it is considered to be a special characteristic of his. It is not permissible for ordinary Muslims to observe this type of fast.

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:

بدائع الصنائع: (79/2، ط: دار الکتب العلمیة)

ومنها صوم الوصال، لما روي عن النبي - صلى الله عليه وسلم - أنه قال: «لا صام من صام الدهر»
وروي أنه «نهى عن صوم الوصال» فسر أبو يوسف ومحمد رحمهما الله الوصال بصوم يومين لا يفطر بينهما، لأن الفطر بينهما يحصل بوجود زمان الفطر، وهو الليل، قال النبي - صلى الله عليه وسلم -: «إذا أقبل الليل من ههنا وأدبر النهار من ههنا فقد أفطر الصائم أكل، أو لم يأكل» وقيل في تفسير الوصال: أن يصوم كل يوم من السنة دون ليلته، ومعنى الكراهة فيه: أن ذلك يضعفه عن أداء الفرائض، والواجبات ويقعده عن الكسب الذي لا بد منه، ولهذا روي أنه «لما نهى رسول الله - صلى الله عليه وسلم - عن الوصال وقيل له: إنك تواصل يا رسول الله، قال: إني لست كأحدكم، إني أبيت عند ربي يطعمني ويسقيني» أشار إلى المخصص وهو اختصاصه بفضل قوة النبوة

واللہ تعالٰی اعلم بالصواب
دارالافتاء الاخلاص،کراچی

Print Full Screen Views: 111 Jan 03, 2024

Find here answers of your daily concerns or questions about daily life according to Islam and Sharia. This category covers your asking about the category of Sawm (Fasting)

Managed by: Hamariweb.com / Islamuna.com

Copyright © Al-Ikhalsonline 2024.