In joint qurbani, where multiple people have shares in one animal, it is necessary to weigh the meat and distribute it accordingly. Distribution should not be done based on rough estimates even if all shareholders agree to divide the meat amongst themselves without weighing it. This is because if the distribution of portions ends up being uneven, it would be considered riba, which is haram in all its forms (consuming, giving, or taking it).
However, if parts other than the meat of the animal, such as the skin, hooves, liver, etc., are also distributed along with the meat, ensuring that each participant's share includes some of these items, then it is not necessary to weigh and distribute the meat precisely. Instead, it is permissible to distribute the meat into roughly equal-sized portions.
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:
الدر المختار مع رد المحتار: (385/9)
ویقسم اللحم وزناً لا جزافاً
(لا جزافاً) لأن القسمۃ فیہا معنی المبادلۃ، قال فی البدائع: أما عدم جواز القسمۃ مجازفۃ ، فلأن فیہا معنی التملیک، واللحم من أموال الربا، فلا یجوز تملیکہ مجازفۃ ۔
بدائع الصنائع: (کتاب التضحیۃ، 101/4- 102)
قال ہشام : سألت أبا یوسف عن البقرۃ إذا ذبحہا سبعۃ فی الأضحیۃ أیقسمون لحمہا جزافاً أو وزناً؟ قال: بل وزناً ۔۔۔۔۔۔۔ أما عدم جواز القسمۃ مجازفۃ فلأن فیہا معنی التملیک، واللحم من الأموال الربویۃ، فلا یجوز تملیکہ مجازفۃ کسائر الأموال الربویۃ۔
الہندیۃ: (کتاب الأضحیة، 306/5)
وإن اقتسموا مجازفۃً یجوز إذا کان أخذ کل واحد شیئاً من الأکارع أو الرأس أو الجلد ۔
فتاویٰ محمودیہ: (باب فی قسمۃ اللحم، 425/17)
Allah the Almighty knows best.
Darul ifta Al-Ikhlas, Karachi.