Topic: The Conditions and Intention for Hajj al-Qiran   (No-15942)

Q Please explain what is meant by the months of Hajj? Also, if a person arrives in Makkah Mukarramah before the first day of Dhul Hijjah, can he not perform Hajj Qiran? Further, please explain the conditions of Hajj Qiran in detail, we are finding them difficult to understand.

aThe following 5 conditions need to be fulfilled for Hajj al-Qiran to be deemed valid:
1) Performing the Tawaf of Umrah during the months of Hajj (Shawwal, Dhu al-Qadah, and the first nine days of Dhu al-Hijjah). If the Tawaf of Umrah is not performed during this time, Hajj Qiran will not be valid
2) Performing Tawaf of Umrah before the Wuqoof e Arafah (staying in Arafah on the 9th of Dhul Hijjah). If Tawaf of Umrah is performed after the Wuqoof e Arafah, Hajj al-Qiran will not be valid.
3) Putting on Ihram clothes and entering the state of Ihram for Hajj before the Tawaf of Umrah. Therefore, if the Ihram for Hajj is put on after performing Tawaf of Umrah, Hajj Qiran will not be valid.
4) Putting on the Ihram for Hajj before the Umrah becomes invalid. Therefore, if the Ihram for Hajj is put on after the Umrah becomes invalid, Hajj Qiran will not be valid.
5) Ensuring that the Umrah of Hajj al-Qiran does not become invalid. Therefore, refraining from sexual intercourse before performing the Arkan of Umrah, and similarly, refraining from it before wuqoof in Arafah to ensure that Hajj does not become invalid.
To make the intention for Hajj al-Qiran, recite:
"اللھم إني أرید الحج و العمرۃ، فیسرھما لي و تقبلهما مني".
Translation: O Allah! I intend to perform Hajj and Umrah, make them easy for me and accept them from me.
(Adapted with minor modifications from "Anwar Manasik" by Mufti Shabir Ahmad Qasmi Sahib, Damat barakatuhum, published by Maktabah Yusufiyah, Deoband)

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:

رد المحتار: (کتاب الحج، باب القران، 530/2، ط: دار الفكر- بيروت)
"وقد عد في اللباب للقران سبعة شروط.:
الأول: أن يحرم بالحج قبل طواف العمرة كله أو أكثره، فلو أحرم به بعد أكثر طوافها لم يكن قارنا.
الثاني: أن يحرم بالحج قبل إفساد العمرة.
الثالث: أن يطوف للعمرة كله أو أكثره قبل الوقوف بعرفة، فلو لم يطف لها حتى وقف بعرفة بعد الزوال ارتفعت عمرته وبطل قرانه وسقط عنه دمه، ولو طاف أكثره ثم وقف أتم الباقي منه قبل طواف الزيارة.
الرابع: أن يصونهما عن الفساد، فلو جامع قبل الوقوف وقبل أكثر طواف العمرة بطل قرانه وسقط عنه الدم، وإن ساقه معه يصنع به ما شاء.
الخامس: أن يطوف للعمرة كله أو أكثره في أشهر الحج، فإن طاف الأكثر قبل الأشهر لم يصر قارنا.
السادس: أن يكون آفاقيا ولو حكما، فلا قران لمكي إلا إذا خرج إلى الآفاق قبل أشهر الحج.
السابع عدم فوات الحج، فلو فاته لم يكن قارنا وسقط الدم، ولا يشترط لصحة القران عدم الإلمام بأهله، فيصح من كوفي رجع إلى أهله بعد طواف العمرة، وتمامه فيه (قوله قبل أن يطوف لها أربعة أشواط) فلو طاف".

الھدایة: (279/1، ط: رحمانیة)
"القران أفضل من التمتع و الإفراد، و صفة القران أن یھل بالعمرۃ و الحج معا من المیقات، و یقول عقیب الصلاۃ: "اللھم انی أرید الحج و العمرۃ، فیسرھما لي و تقبلھما مني".

Allah the Almighty knows best.
Darul ifta Al-Ikhlas, Karachi.

Print Full Screen Views: 94 May 15, 2024

Find here answers of your daily concerns or questions about daily life according to Islam and Sharia. This category covers your asking about the category of Hajj (Pilgrimage) & Umrah

Managed by: Hamariweb.com / Islamuna.com

Copyright © Al-Ikhalsonline 2024.