Topic: Order regarding more than one Friday prayers in the same mosque due to government restrictions   (No-103864)

Q Respected Mufti, We live in New Zealand, due to coronavirus, the government has allowed up to 100 people to participate in Friday prayers at a time; our intent is to have separate prayer if there are more than 100 people. Mosques are too far away, And it is necessary to obey the government, as there is security outside the mosque and there is also surveillance from the cameras. In these circumstances is it permissible to have another Friday prayer in the same mosque, if not then what is the ruling for us?

aIt should be noted that in normal circumstances it is invalid ( Makrooh e tehrimi) to conduct a second Friday prayer inside limits of the mosque of the town (where the Imam and the Mu'azin are appointed), where a prayer with regular azaan has already concluded. Another Friday prayer can happen outside the limits of the mosque. But in case of strict compulsion, like the one mentioned in the question, where the government has banned more than 100 people, it is permissible to hold more than one Friday prayer in the same place.

Therefore, more than one prayer can be held in the above case, with the condition that the Imam of each prayer is separate, and it is better that the second one should not be of the same appearance, that is, the Imam should stand slightly out of place where the first Imam stood.

ALLAH Almighty knows best.
DARULIFTA AL-IKHLAS, Karachi.
(For more Questions visit https://Alikhlasonline.com)

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

References:
لما فی مجمع الزوائد :
عن أبي بکرۃ أن رسول اللّٰہ ﷺ أقبل من نواحي المدینۃ یرید الصلوٰۃ، فوجد الناس قد صلوا فمال إلی منزلہ، فجمع أھلہ فصلٰی بھم۔
(ج،2 ص،54،مکتبہ دارالکتب العلمیۃ بیروت)

وفی المصنف لابن أبي شیبہ:
قلت: ولو لم یکرہ لما ترک المسجد، وعن إبراھیم النخعي قال: قال عمرؓ: لا یصلی بعد صلوٰۃ مثلھا۔
(ج،4،ص 293 مکتبہ مؤسسۃ علوم القرآن)

وفی الدر مع الرد:
ولنا انہ علیہ الصلوۃ والسلام کان خرج لیصلح بین قوم فعاد الی المسجد وقد صلی اہل المسجد فرجع الی منزلہ فجمع اہلہ وصلی ولوجاز ذلک لما اختار الصلوۃ فی بیتہ علی الجماعۃ فی المسجد ولان فی الاطلاق ہذا تقلیل الجماعۃ معنی فانہم لا یجتمعون اذا علموا انہم لا تفوتہم ۔ ۔ ۔ ومقتضی ہذا الاستدلال کراہۃ التکرار فی مسجد المحلۃ ولوبدون اذان ویؤیدہ مافی الظہیرۃ لو دخل جماعۃ المسجد بعد ماصلی فیہ اھل یصلون وحدانا
(ج،1 ص 516)

وفی المصنف لعبد الرزاق
عبدالرزاق عن معمر عن أبي عثمان" قال : مر بنا أنس بن مالك ومعه أصحاب له فقال : أصليتم ؟ قلنا : نعم ، قال : فنزل فأم أصحابه، فتقدَّم فَصَلى بهم،
(ج،2 ص،291)

وفی الشامیہ:
واختلف في کون الأمطار والثلوج والأوحال والبرد الشدید عذراً، وعن أبي حنیفۃؒ إن اشتد التأذی یعذر، قال الحسن: أفادت ہٰذہ الروایۃ أن الجمعۃ والجماعۃ في ذٰلک سواء، لیس علی ما ظنہ البعض أن ذٰلک عذر في الجماعۃ؛ لأنہا سنۃ لا في الجماعۃ؛ لأنہا من أکد الفرائض۔
(ج،2ص292 مکتبہ زکریا)  

وفی المبسوط:
انا أمرنا بتکثیر الجماعۃ وفي تکرار الجماعۃ في مسجد واحد تقلیلہا لأن الناس إذا عرفوا أنہم تفوتہم الجماعۃ یعجلون للحضور فتکثر الجماعۃ ، وإذا علموا أنہ لا تفوتہم یؤخرون فیؤدی إلی تقلیل الجماعۃ -إلی- فکل من حضر یصلی فیہ ، فإعادۃ الجماعۃ فیہ مرۃ بعد مرۃٍ لا تؤدی إلی تقلیل الجماعات
(ج،1 ص،391 مکتبہ دارالکتب العلمیہ بیروت) 

Allah knows best
Darulifta Al ikhlas
(For more questions and answers visit our website)
http://AlikhlasOnline.com

Find here answers of your daily concerns or questions about daily life according to Islam and Sharia. This category covers your asking about the category of Eidain Prayers

28 Nov 2020
11 Rabi Al-Akhar 1442

Copyright © AlIkhalsonline 2020. All right reserved.

Managed by: Hamariweb.com / Islamuna.com