*It should be noted that the sea or a swimming pool that measures 100 Shariah yards in both length and width, or has a total area of 225 square feet* , is considered a body of running water (Maa' Jaari) according to Shariah. *If such a body of water gets contaminated with urine, the water will be regarded as pure unless the effect of the najasat (impurity) becomes apparent (i.e., either the taste, smell, or color of water changes).* Thus, if a person swims in such a body of water, both their clothes and body will remain pure.
However, *if a swimming pool with dimensions (i.e., length and width) smaller than those* mentioned above becomes contaminated with urine, all the water in it will be considered impure. Therefore, it will be necessary for a person who swims in such a body of water to purify their clothes and body after leaving the pool.
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:
الدر المختار مع رد المحتار: (باب الانجاس، 297/1، ط: سعید)
وبول انتضح کرؤس ابر الخ لکن لو وقع فی ماء قلیل نجسہ فی الاصح
قال فی الحلیۃ لو وقع ھذا الثوب المنتضح علیہ البول مثل رؤس الابر فی الماء القلیل ھل ینجس ففی الخلاصۃ۔۔۔۔۔۔ینجس الخ المختار انہ ینجس ان کان اکثر من قدر الدرھم
خلاصة الفتاوی: (کتاب الطھارة، 3/1)
لماقال طاھر بن عبد الرشیدؒ: الحوض الکبیر مقدار بعشرۃ ازرع فی عشرۃ ازرعٍ۔۔۔۔۔وعلیہ الفتوٰی۔
حاشیة الطحطاوی علی مراقی الفلاح: (کتاب الطھارۃ، ص: 1)
التقدیر بعشرفی عشر ھوالمفتی بہ
(قولہ ھوالمفتی بہ)ھو قول عامۃ المشائخ خانیۃ وھو قول الاکثر وبہ ناخذ نوازل وعلیہ الفتاوٰی کمافی شرح الطحطاوی۔
شرح الوقایة: (کتاب الطھارۃ، 86/1)
ولا بما ء راکدو قع فیہ نجس الا اذاکان عشرۃ اذرع فی عشرۃ اذرع ولا ینحسر ارضہ بالغرف فحکمہ حکم الماء الجاری ۔
المجموع شرح المھذب للنووی: (کتاب الطھارۃ، باب صفۃ الغسل، 185/2، ط: دار الفکر)
مذھبنا ان ذلک الاعضاء فی الغسل وفی الوضوء سنۃ لیس بواجب فلو افاض الماء علیہ فوصل بہ ولم یمسہ بیدیہ او انغمس فی ماء کثیر او وقف تحت میزاب او تحت المطر ناویا فوصل شعرہ وبشرہ اجزأہ وضوئہ وغسلہ وبہ قال العلماء کافۃ الا مالکا والمزنی فانھما شرطاہ فی صحۃ الغسل والوضوء۔
بدائع الصنائع: (404/1- 405)
وقال عامۃ العلماء: ان کان الماء قلیلا ینجس وان کان کثیراً لا ینجس لکنھم اختلفوا فی الحد الفاصل بین القلیل والکثیر… وقال اصحابنا ان کان بحال یخلص بعضہ الی بعض فھو قلیل وان کان لا یخلص فھو کثیر… فاتفقت الروایات عن اصحابنا انہ یعتبر الخلوص بالتحریک وھو انہ ان کان بحال لو حرک طرف منہ یتحرک الطرف الاخر فھو مما یخلص وان کان لا یتحرک فھو ممالا یخلص … وروی عن محمدرحمہ اللہ انہ قدرہ بمسجدہ فکان مسجدہ ثمانیاً فی ثمان وبہ اخذ محمد بن سلمۃ وقیل کان مسجدہ عشراً فی عشر: وقیل مسح مسجدہ فوجد داخلہ ثمانیاً فی ثمان وخارجہ عشرا فی عشر۔
Allah the Almighty knows best.
Darul ifta Al-Ikhlas, Karachi.