Topic: Returning to home country after Umerah without cutting hairs   (No-2177)

Q السلام عليكم ورحمۃ الله وبركاته
Mufti sb I've a question about Umrah, I did one in 2016 but didn't go for halq but cut some hairs only, just come to know that I've to give dum please assist/advise/guide, what should I do & in case one cannot do hulq ... What one should do? Jazakaa'Allahu Khair

aIt is mandatory to do halaq (shaving head) or qasr (atleat cut hairs of entire head equivalent to finger tip) after performing all the steps of Umrah otherwise damm (sacrifice) would be obligatory which has to be given within the limits of Haram.
Therefore, if you did not perform Halaq or did not cut hairs of entire head equivalent to finger tip then damm is mandatory for you which should sent in the limits of haram through someone and get that slaughtered.

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:

رد المحتار: (باب الجنایات، 554/2 ط: سعید)
(أو حلق في حل بحج) في أيام النحر، فلو بعدها فدمان (أو عمرة) لاختصاص الحلق بالحرم. (قوله: أو حلق في حل بحج أو عمرة) أي يجب دم لو حلق للحج أو العمرة في الحل؛ لتوقته بالمكان، وهذا عندهما، خلافاً للثاني، (قوله: في أيام النحر) متعلق بحلق بقيد كونه للحج، ولذا قدمه على قوله أو عمرة، فيتقيد حلق الحاج بالزمان أيضاً، وخالف فيه محمد، وخالف أبو يوسف فيهما، وهذا الخلاف في التضمين بالدم لا في التحلل؛ فإنه يحصل بالحلق في أي زمان أو مكان، فتح. وأما حلق العمرة فلا يتوقت بالزمان إجماعاً، هداية. وكلام الدرر يوهم أن قوله: في أيام النحر قيد للحج والعمرة، وعزاه إلى الزيلعي، مع أنه لا إيهام في كلام الزيلعي كما يعلم بمراجعته، (قوله: فدمان) دم للمكان ودم للزمان، ط، (قوله: لاختصاص الحلق) أي لهما بالحرم وللحج في أيام النحر۔

بدائع الصنائع: (فصل مقدار واجب الحلق و التقصير، 141/2 ط: سعید)
"وأما التقصير فالتقدير فيه بالأنملة؛ لما روينا من حديث عمر - رضي الله عنه -، لكن أصحابنا قالوا: يجب أن يزيد في التقصير على قدر الأنملة؛ لأن الواجب هذا القدر من أطراف جميع الشعر، وأطراف جميع الشعر لايتساوى طولها عادةً بل تتفاوت فلو قصر قدر الأنملة لايصير مستوفياً قدر الأنملة من جميع الشعر بل من بعضه، فوجب أن يزيد عليه حتى يستيقن باستيفاء قدر الواجب فيخرج عن العهدة بيقين". 

Allah knows best
Darulifta Al ikhlas

Print Full Screen Views: 634 Sep 26, 2019

Find here answers of your daily concerns or questions about daily life according to Islam and Sharia. This category covers your asking about the category of Hajj (Pilgrimage) & Umrah

Managed by: Hamariweb.com / Islamuna.com

Copyright © Al-Ikhalsonline 2024.