سوال:
اگر کوئی شخص موٹر سائیکل چلاتے ہوئے نفل نماز کی نیت کرے تو کیا اس کی نماز درست ہوگی؟ جیسا کہ دوسری سواری پر نفل نماز درست ہے۔
جواب: واضح رہے کہ فقہاء کرام رحمہم اللہ کے نزدیک شہر سے باہر سواری ( گاڑی، جہاز، ریل اور جانور وغیرہ) پر قبلہ کی طرف رخ کیے بغیر نماز کی دیگر تمام شرائط کے ساتھ نفل نماز پڑھنا بالاتفاق جائز ہے، جبکہ شہر کے اندر سواری پر نفل پڑھنا امام ابو حنیفہ اور امام محمد رحمہما اللہ کے ہاں جائز نہیں ہے، البتہ سواری پر نماز پڑھنے والے نمازی کےلئے یہ ضروری ہے کہ وہ سواری پر اس طرح نماز پڑھے کہ اس سے کوئی عملِ کثیر (ایسا عمل جس سے دور سے دیکھنے والا شخص یہ سمجھے کہ یہ نماز میں نہیں ہے) سرزد نہ ہو، کیوں کہ عملِ کثیر سے نماز فاسد ہوجاتی ہے، لہٰذا موٹر سائیکل چلاتے ہوئے چونکہ عام طور پر عملِ کثیر سے بچنا ممکن نہیں ہوتا، نیز اس دوران نماز پڑھنے کی صورت میں موٹر سائیکل کے ذریعے اپنے آپ کو یا کسی دوسرے کو نقصان پہنچانے کا بھی قوی امکان ہے، اس لئے شہر کے اندر اور باہر موٹر سائیکل چلاتے ہوئے نماز پڑھنا درست نہیں ہے، جبکہ موٹر سائیکل ایسی سواری ہے کہ اسے اپنے اختیار سے روک کر نماز پڑھنا ایک آسان کام ہے، تاہم موٹر سائیکل پر ذکر و اذکار کیا جاسکتا ہے اور ذکر و اذکار کرکے اپنے اس وقت کو قیمتی بنانا چاہیے۔
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:
مرقاة المفاتيح: (1004/3، ط: دار الفكر)
(وعن أنس قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا سافر) ، أي: خرج من المصر مسافرا كان أو مقيما في الكفاية هو الصحيح، وقيل: المراد السفر الشرعي، وأما في المصر فجوزه أبو يوسف وكرهه محمد. (وأراد أن يتطوع)، أي: يتنفل راكبا والدابة تسير بنفسها، أو يسوقها برجل واحدة على ما في الخلاصة.
الفتاوى الهندية: (143/1، ط: دار الفکر)
وإذا صلى على الدابة خارج المصر هل له أن يسوق الدابة؟ ذكر شيخ الإسلام في شرح السير أن المسألة على التفصيل إن كانت الدابة تنساق بنفسها ليس له أن يسوقها فأما إذا كانت لا تنساق بنفسها فساقها هل تفسد صلاته قال: إن كان معه سوط فهيبها ونخسها به لا تفسد؛ لأنه عمل قليل، كذا في الذخيرة.
شرح صحيح البخارى لابن بطال: (88/3، ط: مكتبة الرشد، الرياض)
قال ابن حبيب: وإذا تنفل على الدابة، فلا ينحرف إلى جهة القبلة، وليتوجه لوجه دابته، وله إمساك عنانها وضربها وتحريك رجليه، إلا أنه لا يتكلم ولا يلتفت، ولا يسجد الراكب على قربوس سرجه، ولكن يومئ.
الدر المختار مع رد المحتار: (624/1، ط: دار الفكر)
( و ( يفسدها ( كل عمل كثير ) ليس من أعمالها ولا لإصلاحها وفيه أقوال خمسة أصحها ( ما لا يشك ) بسببه ( الناظر ) من بعيد ( في فاعله أنه ليس فيها ) وإن شك أنه فيها أم لا فقليل لكنه يشكل بمسألة المس والتقبيل فتأمل…
قوله ( وفيه أقوال خمسة أصحها ما لا يشك الخ ) صححه في البدائع وتابعه الزيلعي والولوالجي وفي المحيط أنه الأحسن وقال الصدر الشهيد إنه الصواب وفي الخانية والخلاصة إنه اختيار العامة وقال في المحيط وغيره رواه الثلجي عن أصحابنا حلية.
رد المحتار: (38/2، ط: دار الفکر)
(قوله خارج المصر) هذا هو المشهور. وعندهما يجوز في المصر، لكن بكراهة عند محمد لأنه يمنع من الخشوع، وتمامه في الحلية.
الفتاوى الهندية: (142/1، ط: دار الفکر)
(ومما يتصل بذلك الصلاة على الدابة والسفينة) يجوز التطوع على الدابة خارج المصر ويومئ حيث توجهت الدابة، كذا في محيط السرخسي فإن صلى إلى غير ما توجهت الدابة لا يجوز، كذا في السراج الوهاج ولا يجوز في المصر عند أبي حنيفة - رحمه الله تعالى -، كذا في محيط السرخسي.
والصحيح أن المسافر وغير المسافر في ذلك سواء بعد أن يكون خارج المصر.
والله تعالىٰ أعلم بالصواب
دارالإفتاء الإخلاص،کراچی