سوال:
مفتی صاحب! اگر گونگا شخص اشارے سے طلاق دے تو کیا گونگے شخص کی اشارے سے طلاق واقع ہوجائے گی؟ اگر ہوجائے گی تو کس شرائط کے ساتھ واقع ہوگی؟
جواب: واضح رہے کہ اگر کوئی شخص پیدائشی طور پر گونگا ہو یا اسے گونگا ہوئے ایک سال گزر چکا ہو اور لکھنے پر قادر نہ ہو تو اس کے طلاق کے وقوع کے لیے ایسا اشارہ کرنا ضروری ہے، جسے لوگ طلاق کے لیے متعین سمجھتے ہوں، بشرطیکہ طلاق کے وقت زبان سے بھی آواز نکالے (جیسا کہ گونگے لوگوں کی عادت ہوتی ہے)، ایسی صورت میں گونگا شخص جتنی عدد طلاقیں دینے کا اشارہ کرے گا، اتنی طلاقیں واقع ہو جائیں گی، البتہ اگر ایسا گونگا شخص لکھنے کی قدرت رکھتا ہو تو طلاق کے وقوع کے لیے لکھ کر طلاق دینا ضروری ہوگا۔
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:
الدر المختار مع رد المحتار: (241/3، ط: دار الفكر)
(أو أخرس) ولو طارئا إن دام للموت به يفتى، وعليه فتصرفاته موقوفة. واستحسن الكمال اشتراط كتابته (بإشارته) المعهودة فإنها تكون كعبارة الناطق استحسانا.
(قوله واستحسن الكمال إلخ) حيث قال: وقال بعض الشافعية: إن كان يحسن الكتابة لا يقع طلاقه بالإشارة لاندفاع الضرورة بما هو أدل على المراد من الإشارة وهو قول حسن، وبه قال بعض مشايخنا اه. قلت: بل هذا القول تصريح بما المفهوم من ظاهر الرواية.
ففي كافي الحاكم الشهيد ما نصه: فإن كان الأخرس لا يكتب وكان له إشارة تعرف في طلاقه ونكاحه وشرائه وبيعه فهو جائز، وإن كان لم يعرف ذلك منه أو شك فيه فهو باطل. اه. فقد رتب جواز الإشارة على عجزه عن الكتابة، فيفيد أنه إن كان يحسن الكتابة لا تجوز إشارته
(قوله بإشارته المعهودة) أي المقرونة بتصويت منه، لأن العادة منه ذلك فكانت الإشارة بيانا لما أجمله الأخرس بحر عن الفتح، وطلاقه المفهوم بالإشارة إذا كان دون الثلاثة فهو رجعي، كذا في المضمرات ط عن الهندية.
فتاوی دار العلوم دیوبند: (96/9، ط: حقانیہ)
فتاوی دار العلوم زکریا: (50/4، ط: زمزم پبلشرز)
واللہ تعالٰی اعلم بالصواب
دارالافتاء الاخلاص،کراچی