عنوان: "بائیں طرف والا فرشتہ چھ گھڑیوں تک گناہ کرنے والے مسلمان بندے کا گناہ لکھنے سے اپنا قلم روکے رکھتا ہے" حدیث کی تحقیق اور حکم(9297-No)

سوال: رسول اللہ ﷺ نے فرمایا: بائیں طرف والا (یعنی گناہ لکھنے پر مامور فرشتہ) گناہ کرنے والے مسلمان (کا گناہ لکھنے) سے چھ گھنٹے تک قلم اٹھائے رکھتا ہے، اگر وہ (گناہ گار شخص اس دوران) اپنے کئے پر نادم ہو جائے اور اللہ تعالیٰ سے توبہ واستغفار کرے تو وہ فرشتہ گناہ نہیں لکھتا، اگر توبہ نہ کرے تو (ایک گناہ کے بدلے) ایک گناہ لکھ دیتا ہے۔ (المعجم الکبیر للطبرانی)کیا یہ حدیث صحیح ہے؟ تصدیق فرمادیں۔

جواب: سوال میں ذکرکردہ روایت کو علامہ طبرانی نے "المعجم الکبیر" میں ذکر کیا ہے، ذیل میں مکمل روایت سند، متن، ترجمہ اور حکم کے ساتھ ذکر کی جاتی ہے:
حدثنا أحمد بن عبد الوهاب بن نجدة الحوطي، ثنا أبي ح، وحدثنا أحمد بن زياد بن زكريا الأيادي، ثنا عبد الوهاب بن نجدة الحوطي، ح وحدثنا عمرو بن إسحاق بن إبراهيم بن زبريق الحمصي، ثنا عمي محمد بن إبراهيم ح، وحدثنا جعفر بن محمد الفريابي، ثنا إبراهيم بن عبد الله بن العلاء الحمصي، قالوا: ثنا إسماعيل بن عياش، عن عاصم بن رجاء بن حيوة، عن عروة بن رويم، عن القاسم، عن أبي أمامة، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم، قال: «إن صاحب الشمال ليرفع القلم ست ساعات عن العبد المسلم المخطئ أو المسيء، فإن ندم واستغفر الله منها ألقاها، وإلا كتبت واحدة».
(حدیث نمبر: 7765)
ترجمہ :
حضرت ابوامامہ رضی اللہ عنہ سے روایت ہے کہ جناب رسول اللہ ﷺ نے ارشاد فرمایا: "بائیں طرف والا فرشتہ (‏‏‏‏جو برائیاں لکھتا ہے) چھ گھڑیوں تک گناہ کرنے والے مسلمان بندے کا گناہ لکھنے سے اپنا قلم روکے رکھتا ہے، اگر (‏‏‏‏اس وقت کے اندر اندر ایسا مسلمان) پچھتا کر اللہ تعالیٰ سے بخشش طلب کرنا شروع کر دے، تو وہ قلم رکھ دیتا ہے، ‏‏‏‏(یعنی وہ گناہ سرے سے نہیں لکھا جاتا) اور اگر اتنے وقت میں بھی اسے ندامت کا موقع نہ ملے، تو وہ ایک برائی لکھ لیتا ہے۔"
" المعجم الکبیر للطبرانی" کے علاوہ اس روایت کو علامہ ابونعیم الاصبہانی نے " حلية الأولياء" اور علامہ بیہقی نے "شعب الایمان" میں ذکر کیا ہے۔
سند کے رایوں پر ائمہ کا کلام:
1۔اس روایت کی سند میں "اسماعیل بن عیاش" راوی پر کلام کیا گیا ہے، علامہ " ابونعیم الاصبہانی" نے اس روایت کو ذکر کرنے کے بعد فرمایا کہ "عاصم بن رجاء بن حيوة" اور "عروة بن رويم" کی حدیث غریب ہے، یعنی اس کے روایت کرنے میں یہ اکیلے ہیں، اور اس کو ہم نے "اسماعیل بن عیاش" سے لکھا ہے، لیکن صحیح یہ ہے کہ ان کی روایت اہلِ شام سے قابلِ قبول ہے اور یہ روایت بھی ان ہی میں سے ہے، جیسا کہ امام بخاری اور دیگر محدثین کرام نے فرمایا۔
2۔ "عاصم بن رجاء بن حيوة" اور "عروة بن رويم" کو علامہ ابن حبان نے ثقہ رواۃ میں شمار کیا ہے۔
3۔ "القاسم بن عبدالرحمن" پر اگرچہ بعض محدثین کرام نے کلام کیا ہے، مگر امام یحی بن معین، ترمذی، ابن ابی شیبہ وغیرہ نے انہیں ثقہ قرار دیا ہے۔
خلاصہ کلام:
اس روایت کے رواۃ ثقہ ہیں، جیسا کہ علامہ ہیثمی نے ذکر کیا ہے، لہذا اس روایت کو بیان کیا جا سکتا ہے۔

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
دلائل:

حلية الأولياء : (124/6، ط: السعادة)
حدثنا أبو عمرو بن حمدان، ثنا الحسن بن سفيان، ثنا عبد الوهاب بن الضحاك، ثنا ابن عياش، ثنا عاصم بن رجاء بن حيوة، عن عروة، عن القاسم، عن أبي أمامة , عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «إن صاحب الشمال ليرفع القلم ست ساعات عن العبد المسلم المخطىء، فإن ندم واستغفر الله منها ألقاها عنه وإلا كتبها واحدة» غريب من حديث عاصم، وعروة لم نكتبه إلا من حديث إسماعيل بن عياش.

وفی "شعب الایمان" (391/5،ط: دارالکتب العلمیۃ)

مجمع الزوائدللهيثمی: ( 210/10، ط: مكتبة القدسي)
عن أبي أمامة، عن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قال: «إن صاحب الشمال ليرفع القلم ست ساعات عن العبد المسلم المخطئ، أو المسيء ; فإن ندم واستغفر الله منها ألقاها، وإلا كتبت واحدة».رواه الطبراني بأسانيد، ورجال أحدها وثقوا.

المداوي لصدِّيق الغُمَارِي: (479/2، ط: دار الكتبي)
قال الشارح: قال الهيثمي: بأسانيد أحدها رجاله وثقوا.
قلت: أخرجه أيضًا الحسن بن سفيان في مسنده:ثنا عبد الوهاب بن الضحاك ثنا ابن عياش ثنا عاصم بن رجاء بن حيوة عن عروة عن القاسم عن أبي أمامة عن النبي -صلى اللَّه عليه وسلم- به.

میزان الاعتدال للامام الذھبیؒ:(240/1، ط: دار المعرفة)
إسماعيل بن عياش [عو] ، أبو عتبة العنسي الحمصي.
عالم أهل الشام.۔۔قال الفسوي: تكلم قوم في إسماعيل، وهو ثقة عدل، أعلم الناس بحديث الشام، أكثر ما تكلموا فيه قالوا: يغرب عن ثقات الحجازيين.۔۔۔وقال عباس عن يحيى: ثقة.
وروى ابن أبي خيثمة، عن ابن معين: ليس به بأس في أهل الشام.
وقال دحيم: هو في الشاميين غاية، وخلط عن المدنيين.
وقال البخاري: إذا حدث عن أهل بلده فصحيح، وإذا حدث عن غيرهم ففيه نظر.
وقال أبو حاتم: لين، ما أعلم أحدا كف عنه إلا أبو إسحاق الفزاري.
وقال النسائي: ضعيف.
وقال ابن حبان: كثير الخطأ في حديثه، فخرج عن حد الاحتجاج به.۔۔۔قال أبو زرعة الدمشقي: لم يكن بالشام بعد الأوزاعي وسعيد بن عبد العزيز أحفظ من إسماعيل بن عياش.۔۔۔وقال مضرس بن محمد الأسدي: سألت يحيى بن معين عن إسماعيل بن عياش، فقال: عن الشاميين حديثه صحيح، وإذا حدث عن العراقيين والمدينيين خلط ما سئت.۔۔۔وقال أبو داود: سمعت ابن معين يقول: إسماعيل بن عياش ثقة.
وقال ابن خزيمة: لا يحتج به، وقد صحح الترمذي لإسماعيل غير ما حديث من روايته عن أهل بلده خاصة،

الثقات لابن حبان:( 1534،ط: داراللکتب العلمیۃ)
عاصم بْن رجاء بْن حيوة الكندي
من أهل الشام، يروي عَنْ أبيه، والشاميين، روى عَنْهُ عَبْد اللَّهِ بْن داود الخريبي، وأهل بلده.

تقریب التھذیب للعلامة ابن حجر العسقلانی:(285 ،ط: دار الرشيد)
عاصم بن رجاء بن حيوة الكندي الفلسطيني صدوق يهم من الثامنة د ت ق.

ایضاً:( 389)
عروة بن رويم بالراء مصغرا اللخمي أبو القاسم صدوق يرسل كثيرا من الخامسة مات سنة خمس وثلاثين على الصحيح د س ق.

الثقات لابن حبان:( 827،ط: داراللکتب العلمیۃ)
عُرْوَةُ بْنُ رُوَيْمٍ اللَّخْمِيُّ
مِنْ أَهْلِ الشَّامِ، يَرْوِي عَنْ: أَبِي ثَعْلَبَةَ الْخُشَنِيُّ، رَوَى عَنْهُ: الأَوْزَاعِيُّ، وَابْنُ شُبْرُمَةَ، مَاتَ سَنَةَ خَمْسٍ وَعِشْرِينَ وَمِائَةٍ، سَكَنَ فِي آخِرِ عُمُرِهِ الْبَصْرَةَ

تهذيب الأسماء واللغات للنووي (55/2،ط: دار الكتب العلمية)
وقال يحيى بن معين: القاسم بن عبد الرحمن الشامى مولى معاوية، ويقال: مولى يزيد، ليس فى الدنيا القاسم بن عبد الرحمن شامى سواه. وقال الجوزجانى: كان حبارًا فاضلاً. وقال يعقوب بن سفيان: هو ثقة. وقال يحيى والترمذى: هو ثقة. وقال يعقوب ابن شيبة: هو ثقة.

واللہ تعالٰی اعلم بالصواب
دارالافتاء الاخلاص، کراچی

Print Full Screen Views: 985 Feb 11, 2022
bain / baen taraf wala farishta chey / six ghario / gharion tak gunah karne / karney wale musalman bandey ka gunah likhney se / say apna qalam rokey rakhta he / hay.hadees ki tehqeeq

Find here answers of your daily concerns or questions about daily life according to Islam and Sharia. This category covers your asking about the category of Interpretation and research of Ahadees

Managed by: Hamariweb.com / Islamuna.com

Copyright © Al-Ikhalsonline 2024.